ردیف چیست؟
همانطور که از معنای آن بر می آید یعنی پشت سر هم بودن ومرتب
بودن.ازآنجایی که در زمانهای گذشته قبل از علی اکبر خان فراهانی موسیقی ما
بصورت مقامی بوده یا به عبارتی تیکه تیکه بوده برای هر روز یک لحن و آهنگ
وجود داشته و علی اکبرخان بخش ها و تیکه های همجنس رو با هم در یک قالب
قرار داد تا با هم تجمیع شوند و نام دستگاه به آن ها داد.خوب الان گفتیم که
موسیقی تیکه تیکه بوده پس بنابراین وقتی این تیکه ها کنار هم قرار گرفتن
باز هم طیف های مختلفی وجود داشته داخل هر دستگاه.اینجا هستش که مفهوم گوشه
پیدا میشه.هر دستگاه تیکه ها و گوشه های مستقل یا وابسته داره و از یک جنس
داره.
از نظر کلیات موسیقی ما دو جور ردیف داریم:
1-ردیف میرزا عبدالله 2-ردیف میرزا حسینقلی.
طبق
نظر کارشناسان ردیف میرزاعبدلله برای سه تار است و ردیف میرزا حسینقلی
برای تار.البته برای ساز های دیگه هم کاربرد داره.ولی بباید برای هر سازی
با ویژگی های اون ساز متناسب شود.
ردیف به روایت
اکنون بیشتر از ردیف میرزا عبدلله استفاده
میشود که از زمان قاجار نوازندگان مختلفی اون رو اجرا کردن.مثل فخام
الدوله،برومند،علیزاده که همگی دریف میرزا عبدلله است به روایت نوازندگان
مختلف.
لازم به ذکر است که برخی نوازندگاه که خلاقیت بیشتری داشته اند و
ذاتا افراد هنرمند و موزیسین بوده اند مثل صبا و علی اکبرخان شهنازی خود
دارای ردیف جداگانه هستند که در واقع رساله و برداشت این افراد از موسیقی
طی چندین سال نوازندگی است.این آموزه ها از درک شخصی آنان سرچشمه گرفته که
بسیار ارزشمند میباشد.
فاکتور های آموزشگاه موسیقی خوب چیست؟
کلیات موسیقی،آموزش موسیقی،قسمت دوم
ردیف ,تیکه ,هم ,های ,ها ,میرزا ,ردیف میرزا ,هر دستگاه ,به روایت ,برای هر ,موسیقی ما ,ردیف میرزا حسینقلی